data publikacji: 2020-04-28
Dlaczego warto kontynuować kampanie online w czasie kryzysu?
Podczas spowolnienia gospodarczego przekonasz się, że będziesz mieć mniejszą konkurencję, co oznacza, że łatwiej i szybciej uzyskasz dobre wyniki, a w niektórych przypadkach (zależnie od branży) będziesz w stanie uzyskać lepsze oferty reklamowe dzięki obniżeniu się stawek. Innymi słowy – najlepszy czas na zwiększenie działań jest wtedy, kiedy inni tego nie robią.
I jak zawsze, strategia marketingowa powinna być dostosowana do okoliczności. Wyniki firm w marcu i kwietniu pokazują, że bardzo duża część przychodów przeniosła się na kanał CPC. Zainteresowanie konsumentów kieruje się na określone obszary – informacje, zdrowie, edukacja czy zakupy spożywcze. Jeśli firma sprzedaje niepopularny w obecnym czasie produkt, bez reklamy trudno jej zaistnieć, a wyniki organiczne nie wystarczą, żeby zrekompensować straty w sprzedaży stacjonarnej.
Im bardziej nastawiona na szybkie transakcje jest Twoja działalność, tym szybciej możesz oczekiwać wzrostu przychodów. Ale bardzo ważne jest również dostosowanie się do obecnej sytuacji i powiązanie własnej marki z pozytywnym przesłaniem. Zastanów się, co możesz zrobić, aby uzyskać pozytywny odbiór i zaistnieć w głowach klientów. Czasy kryzysu wymagają jeszcze większej niż do tej pory marketingowej kreatywności – to odpowiednia chwila na testowanie nowych pomysłów czy formatów reklamowych.
Obecny kryzys sprawił, że choć firmy stanęły przed groźbą utraty dużej części dotychczasowych przychodów, jednocześnie otwiera się przed nimi szansa na pozyskanie klientów – całkowicie nowych konsumentów zakupów online, którzy do korzystania z e-sklepów zostali zmuszeni przez wprowadzone ograniczenia. To kolejny powód, aby rozwijać swoje działania reklamowe w internecie, zamiast je ograniczać.
Firmy, które do tej pory działały w modelu omnichannel – ze sklepami stacjonarnymi jako głównym źródłem zysków i sklepem internetowym, który stanowił w nich jedynie niewielki udział, teraz mają szansę zmienić te proporcje na korzyść sprzedaży w kanale online. Z ogromnej rzeszy klientów, którzy zaczęli korzystać z e-zakupów w okresie kryzysu, prawdopodobnie spora część doceniając wygodę i łatwość kupowania online, przeniesie swoje nowe przyzwyczajenia na życie „po pandemii”.
A co z obecnymi klientami? Mówi się, że najważniejszy klient to ten, którego już masz. I to również silny powód, aby kontynuować swoje działania reklamowe. Reklama online w czasie kryzysu pomoże Ci wzmocnić obecne relacje z kupującymi. Prowadząc regularne akcje e-mail marketingowe i publikacje w social mediach w połączeniu ze sprawnym remarketingiem, nie dasz o sobie zapomnieć. Dzięki temu Twojej firmie łatwiej będzie stanąć na nogi i wrócić do sprzedawania pełną parą.
Każda sytuacja kryzysowa niesie za sobą wygranych i przegranych. Do tej pierwszej grupy awansują firmy, które szybko dostosowują się do zachodzących zmian, a jednocześnie potrafią wykorzystać słabość konkurencji. Prezentując swoją nową ofertę w przestrzeni reklamowej właśnie teraz, masz szansę przejąć klientów najbliższej konkurencji, która wywiesiła białą flagę, rezygnując z reklamy na czas kryzysu.
Osoby pozostające w domu konsumują więcej treści takich jak informacje i rozrywka oraz korzystają z większej liczby narzędzi komunikacji online niż kiedykolwiek wcześniej. Podczas kryzysu większość osób korzysta z mediów społecznościowych, aby nawiązać kontakt z bliskimi. Skala korzystania z mediów społecznościowych wzrasta, a tam, gdzie jest konsument, powinny być działania marketingowe Twojej firmy. To sposób, aby reaktywować swoją sprzedaż na Instagramie czy Facebooku, jeśli do tej pory działania w tych kanałach były śladowe lub nie było ich wcale.
Wiele osób, które wcześniej odrzuciły platformę z powodu obaw o prywatność, teraz wraca na Facebooka. Obecnie serwis ogłosił 50-procentowy wzrost liczby wysyłanych wiadomości, a połączenia głosowe i wideo są ponad dwukrotnie częstsze w przypadku Messenger’a i WhatsApp’a. Mimo dużego wzrostu kontaktowania się przez wiadomości, grupy i transmisje na żywo, jak twierdzi Facebook, potencjał sprzedażowy nie jest wykorzystywany i zauważalny jest spadek przychodów z reklam.
Spadek przychodów na wielu cyfrowych platformach reklamowych oznacza, że reklamodawcy mają szansę zmierzyć się z mniejszą konkurencję i zwiększyć udział w rynku bez zmiany obecnych budżetów. Dotarcie do większej liczby osób za pośrednictwem PPC jest teraz ułatwione. Możliwości, które warto zbadać, gdy ludzie konsumują więcej treści, to także rozszerzanie reklam w sieci reklamowej Google oraz opcje umieszczania reklam na Youtube.
W sytuacji kryzysu, kiedy firmy zaczynają ciąć koszty, rezygnacja z reklamy dla wielu przedsiębiorców stała się łatwym celem działań „optymalizujących” budżety. Ale długofalowe konsekwencje nietrudno przewidzieć i mogą być bolesne. Równolegle do oczywistego rozregulowania kont reklamowych i utraty baz remarketingowych, najpoważniejszą będzie utrata widoczności na rynku niemal z dnia na dzień. Paradoksalnie, kiedy jedne firmy znikają, w e-przestrzeni pojawiają się nowe i korzystają z potencjału działań reklamowych, które mają tę przewagę nad równoczesnymi działaniami SEO, że przynoszą efekty szybciej. A to niebagatelna zaleta w dobie tak dynamicznych zmian na rynkach, szczególnie jeśli próbujemy zbudować markę od podstaw.
Etyka w reklamie. Dobrze przemyśl swoją strategię komunikacyjną. W kryzysie, jakiego doświadczamy, istnieje cienka granica pomiędzy byciem postrzeganym jako pomocnym dla swoich klientów, a chętnym do zarabiania na strachu i dezinformacji. To z pewnością odbije się negatywnie na wizerunku firmy i to ze zdwojoną siłą.
Za nieetyczne reklamy możesz sporo zapłacić. Google bardzo szybko zareagował na nieuczciwe próby reklamowania się w sieci i w konsekwencji blokuje produkty, pojedyncze reklamy, a w poważniejszych przypadkach nawet całe konto reklamowe.
Bądź transparentny – to cecha, która zapewni uczciwą i niezakłóconą komunikację z klientami. Szczerze informuj o możliwych opóźnieniach, problemach z dystrybucją i dostawą. W ten sposób zbudujesz zaufanie do swojej marki i pokażesz ludzką twarz – klienci to docenią.