Kiedy Twoja działalność online z sukcesem rozwija się na rynku krajowym, przychodzi pora, by pomyśleć nad rozszerzeniem działań poza granice kraju. Warto być świadomym kwestii mogących utrudnić cały proces wychodzenia z usługami poza rodzime granice. Nie wiesz od czego zacząć działania transgraniczne Twojego e-sklepu i jak nimi pokierować? Podpowiemy od czego zacząć i jakie 9 kwestii warto odhaczyć na swojej liście.

Krok 1. Zbadaj rynek

Zacznij od wnikliwej analizy oraz dokładnych badań rynku danego kraju. Niezbędne jest przeprowadzenie dokładniej analizy firm, z którymi przyjdzie Ci konkurować. Do wstępnych analiz mogą posłużyć darmowe narzędzia (np. Google Trends). Można też pójść krok dalej i przeanalizować dane w Google Search Console czy raporty Google Analytics pod kątem kraju wyszukiwania. Dzięki temu dowiesz się, czy Twój produkt lub usługa ma wystarczająca siłę przebicia. Dopiero na tej podstawie można podjąć dalsze działania. Co należy wziąć pod lupę? Na przykład jakie ceny oferuje konkurencja? Jak działa strona internetowa sklepu? Czy ma wersję mobilną? Jakie metody promocji wykorzystuje e-sklep? Czy zakupy są łatwe i szybkie? To tylko część z zagadnień, które powinny być wzięte pod uwagę przy starcie. Poniżej opisujemy równie ważne.

Krok 2. Logistyka e-sklepu

W zależności od kraju i konsumentów, preferowane są różne formy płatności. Kluczowe jest, by rozeznać się jak to wygląda w kraju, w którym chcemy sprzedawać. Klienci w zależności od preferencji mogą korzystać z kart płatniczych, przelewów internetowych, płatność za pobraniem itp. Z pewnością powinniśmy w głównej mierze wziąć pod uwagę płatności cyfrowe z uwagi na ich szybką globalizację. Jeśli sprzedajemy nasze towary za granice to oczywiste jest, że niezbędna jest konfiguracja wysyłki za granicę, w tym celu trzeba znaleźć operatora, który zajmie się całą logistyką wysyłkową za nas oraz musimy zadbać przy tym o odpowiednio sformułowaną politykę zwrotów. Przy podejmowaniu powyższych działań musimy liczyć się z kosztami. Klienci korzystający z naszej oferty powinni mieć zawsze możliwość zwrotu zakupionego towaru poprzez wykonanie reklamacji, czy po prostu rezygnację z niego, odsyłając towar z powrotem w terminie wskazanym w prawomocnych przepisach regulaminu sklepu. Myśląc o wchodzeniu na rynki kolejnych państw, warto zadbać także o osobę znającą rynek i posiadającą kompetencje językowe. W niektórych sytuacjach, sprawna komunikacja może okazać się nieoceniona.

Krok 3. Promocja online

Jak wiadomo, najszybszą i najłatwiej dostępną drogą przekazu informacji i promocji są social media i to właśnie na nich wypada się skupić w pierwszej kolejności. W tym celu warto również wykorzystać Google Ads. Ważne jest znać swoją grupę docelową i tworzyć treści pod nią lub ukazywać markę jako eksperta w swojej dziedzinie. Swoją przygodę z promocją na social mediach możemy zacząć od współpracy z wpływowymi influencerami z dużą grupą odbiorców a następnie podjąć współpracę z bardziej wyspecjalizowaną agencją, która zna specyfikę działania konsumentów na danym rynku i będzie w stanie ukierunkować skuteczne działania promocyjne. Reklama pod wizerunkiem znanych i wpływowych na danym rynku osób na pewno pomoże w budowaniu rozpoznawalności marki na nowym zagranicznym rynku. Warto pamiętać także o kwestii związanej z SEO serwisu – dzięki optymalizacji większa ilość potencjalnych klientów może trafić na Twój sklep wpisując określoną frazę w wyszukiwarkę.

Warto zadbać również o współpracę z siecią afiliacyjną. Firma działająca na danym rynku zna najlepiej swoich wydawców i wie, z którym dobrze współpracować i jakimi metodami najlepiej zwiększać sprzedaż u swoich partnerów. Dzięki tej współpracy dotrzemy jeszcze szerzej do nowych źródeł ruchu.

Skoro sprawy strategiczne są już omówione, czas na omówienie równie ważnych kwestii technicznych, które pomogą nam ruszyć ze sprzedażą.

Krok 4. Kwestie techniczne, czyli wybór platformy sklepu

Często pojawia się pytanie o to, czy sklepy zagraniczne powinny być wystawiane pod tą samą domeną?

W tym przypadku możliwości jest sporo, lecz warto skupić się na 3 trzech najważniejszych.

  • Pierwsza opcja to stworzenie jednej wspólnej platformy i uzupełnianie jej jedynie o nowe języki, waluty i tłumaczenia.
  • Druga, trochę bardziej wymagająca opcja to stworzenie dla każdego kraju osobnego wyglądu sklepu, pozostawiając panel administracyjny sklepu (CMS) spójny. Frontowa część sklepu internetowego będzie wystawiona pod osobną domeną. Na przykład: domena.cz, domena.sk, domena.hu itp.
  • Trzecia opcja to przygotowanie kopii sklepu. Każdy kraj będzie miał osobny front, panel CMS i bazę danych.

W przypadku powyższych działań, należy zaznaczyć, że wdrażanie nowych funkcjonalności/modułów/zmian na stronie internetowej wymaga czasu i środków, gdy wprowadzamy je dla każdej wersji sklepu. Jeśli sklepy zostaną wyodrębnione należy mieć na uwadze, że sklep w pewnym momencie będzie rozwiał się w innym tempie wraz ze swoim zestawem funkcjonalności. W takim wypadku może zaistnieć potrzeba uspójnienia funkcjonalności, co spowoduje szereg prac programistycznych. Nowy front e-sklepu oznacza dodatkowe koszty za zużycie danych (hosting) i utrzymanie środowisk testowych.

Krok 5. Uważaj na koszty

Sprzedaż transgraniczna daje możliwość znacznego rozwoju firmy, lecz wiąże się zawsze z ryzykiem i szansą niepowodzenia. Ekspansja bardzo często wiąże się z wysokimi kosztami dostaw, które zniechęcają do wychodzenia na zagraniczne rynki, dodatkowe koszty generują cło lub VAT. O ile na terenie Unii Europejskiej nie ma z tym większego problemu, o tyle poza Wspólnotą już tak. Zagrożeniem w handlu e-commerce są też przepisy prawne dotyczące prowadzenia działalności i przepisy międzynarodowe. Poniżej znajdziecie przykłady na to jakich produktów nie można sprzedawać w poszczególnych krajach:

 

  • produktów farmaceutycznych (Bośnia i Hercegowina)
  • urządzeń rentgenowskich (Bośnia i Hercegowina),
  • kosmetyków, środków chemicznych i pieczątek (Serbia),
  • kredek, kredy i kart do gry (Tunezja),

Krok 6. A może program lojalnościowy?

Warto jest zadbać o program lojalnościowy, ponieważ jest to najtańsza opcja pozyskiwania nowych klientów. Wprowadzenie programu lojalnościowego lub rozwiązania opartego na lojalności ma wymierny wpływ na wyższą efektywność ponoszonych wydatków, pozwala zwiększyć zasięg, poszerza świadomość marki i umożliwia pozyskiwanie nowych klientów. Oferowanie zachęt lojalnościowych jest bardziej opłacalne niż powszechne rabaty. Postrzegana przez klienta wartość nagrody, którą zapewnia program, przewyższa faktycznie poniesione koszty. Poprzez program lojalnościowy mamy możliwość nieustanie wpływać na zachowania klientów, natomiast dzięki nagrodom odzyskać klientów bez żadnych dodatkowych kosztów.

 

W tym miejscu należy zastanowić się, na jakich zasadach będzie funkcjonować program w przypadku przystąpienia do programu lojalnościowego użytkownika z innego kraju. Musimy zdecydować, czy zakładamy przeniesienie dotychczasowej logiki działania programu czy też chcemy stworzyć go na zupełnie innych zasadach. Najprostszym rozwiązaniem jest go po prostu skopiować w obecnej formie.

Krok 7. Niezawodny newsletter

Newsletter można określić jako „list z nowościami”. Zawiera on wiele cennych informacji na temat bieżących działań firmy, które z punktu widzenia klienta lub kontrahenta mogą być przydatne i interesujące. Wiele odwiedzanych przez internautów stron proponuje możliwość zapisania się do newslettera, ponieważ jest to przystępna i szybka forma utrzymywania kontaktu. Przy przekazywaniu danych o nowych użytkownikach należy pamiętać o zapisywaniu dodatkowych informacji np. język, kraj, waluta, zdarzenia w celu personalizacji komunikacji. Jest to szczególnie istotne, gdy sprzedaż prowadzona jest w wielu krajach. Do sprawnego zarządzania tego typu komunikacją najlepsze są narzędzia typu marketing automation. Zadbać w nich można o wysyłanie spersonalizowanych treści do bazy klientów zapisanych na powiadomienia. Wdrażając tego typu rozwiązanie można też zastosować wiele innych elementów, chociażby tworzenie reguł automatyzacji wspomagających sprzedaż.

Krok 8. Jak będzie działał ERP – system magazynowo – księgowy?

Enterprise Resources Planning to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Kryjące się w skrócie ERP „planowanie zasobów” obejmuje kontrolę i zarządzanie najważniejszymi zasobami i procesami w niemal każdym obszarze biznesowym firmy: sprzedaż, finanse, księgowość, magazyn, kadry, zaopatrzenie, produkcja itd. Po stronie ERP leży przekazywanie tłumaczeń wartości niektórych atrybutów oraz cen produktów w oferowanych walutach. Za odpowiednie obsłużenie danych odpowiedzialna jest agencja obsługująca sklep. Równie ważna jest kwestia walidacji danych adresowych i danych do faktury w przypadku zamówień zagranicznych. Ułatwimy w ten sposób składanie zamówień klientom i nie będziemy narażeni na większą ilość pracy przy realizacji zamówień. Kolejna sprawa to dostawy. Informacja o wybranej formie dostawy przekazywana jest wraz z zamówieniem z CMS do ERP. Zakładając, że pozostajemy przy tym schemacie realizacji zamówienia, w przypadku nowych form dostaw należy skonsultować ich implementację z ERP.

Krok 9. Kwestie po stronie właściciela sklepu (CHECKLISTA)

Po zleceniu większości zadań agencji e-commerce, znajdą się również obowiązki, które leżą po stronie właściciela sklepu. Wylistowanie pozostałych obowiązków z pewnością ułatwi ich realizacje. Do tych zadań należą:

Jedną z możliwości jest wyszukiwarka oparta SOLR. To profesjonalne rozwiązanie umożliwiające wyszukiwanie pełnokontekstowe. Jest stosowana przez duże firmy, które potrzebują sprawnej wyszukiwarki do odnajdywania przez użytkowników konkretnych fraz z ich bogatej oferty.

To co, robimy?

Wyjście z e-sklepem za granicę to skomplikowany i czasochłonny proces. Wymaga przygotowania rzetelnej analizy i zaplanowania strategii z uwzględnieniem danego rynku i regionu. Pamiętaj, żeby każda decyzja była przemyślana, dlatego warto w tym celu rozważyć podjęcie współpracy z rzetelnym parterem biznesowym, który pomoże i wesprze w realizacji tego procesu. Zdecydowanie łatwiej jest powierzyć niektóre kwestie osobom wyspecjalizowanym niż mieć wszystko na własnej głowie. Współpraca dotyczy zarówno osób, które strategicznie podejdą do tematu i zadbają o kwestie promocyjne, w ten sposób budując wiarygodność i zaufanie do marki, ale też tych, które zatroszczą się o techniczne aspekty rozwoju e-sklepu. Takie działania pozwolą uniknąć błędów oraz przyspieszyć cały proces. Ekspansja zagraniczna niewątpliwie daje nam nieograniczone możliwości rozwoju i może przynieść wymarzony sukces, lecz warto pamiętać, że obarczona jest dużym ryzykiem, z którym musimy się liczyć od samego początku. Niemniej jednak, jeśli skorzystasz z zaproponowanych przez nas rad, na pewno przejdziesz ten proces sprawnie i efektywnie.